3 redenen waarom storytelling in marketing werkt

Er zijn 3 belangrijke redenen waarom storytelling werkt in marketing: een verhaal kun je onthouden, een verhaal kun je doorvertellen en een verhaal kan iemands gedrag beïnvloeden. In dit blog leggen we je uit hoe dit zit.  

1: Een verhaal kan iemands gedrag beïnvloeden

In de psychologie hebben we het dan over narratieve transportatie. De ontvanger gaat op in de wereld van het verhaal. Een narratief is een gestructureerd verhaal over gebeurtenissen, ervaringen, problemen of oplossingen van een personage worden beschreven. 

Dankzij identificatie of transportatie van een narratief kunnen overtuigingen of attitudes van de lezer of luisteraar worden beïnvloed. Als gevolg van identificatie met het narratief of transportatie van een narratief worden lezers minder kritisch tegenover de boodschap. Daardoor zijn ze gemakkelijker te beïnvloeden.  

Identificatie met een verhaal

Wanneer er sprake is van identificatie met een narratief, dan herkent de lezer zichzelf in de hoofdpersonage of hij zou zichzelf willen herkennen in de hoofdpersonage. Ze gaan dan het verhaal bekijken vanuit de ogen van de hoofdpersonage. Bij identificatie ligt de focus op de personages. De lezer van het verhaal ontwikkeld empathie ten opzichte van de hoofdpersonage. Wanneer je empathie voelt tegenover de personages in een verhaal, ben je eerder bereid om na het lezen ervan tot actie over te gaan. 

Transportatie van een verhaal

In het geval van transportatie verliest de lezer zichzelf volledig in de wereld van de hoofdpersonage. Bij transportatie ligt de focus op het verhaal in zijn geheel. De lezer van het verhaal verliest zichzelf volledig in het verhaal en vergeet even wat er om zich heen gebeurt. Het verhaal wordt dan ineens een 'gedeelde beleving'. Als je een lezer van non-fictie boeken bent herken je je daar vast in. Je gaat zo erg op in je verhaal, dat je de emoties die de hoofdpersonages voelen zelf ook voelt. Je krijgt kippenvel, lacht mee of sluit het boek af met een traantje. Je vergeet even de wereld om je heen en voelt mee in de belevingswereld van de hoofdpersonages. 

Uit onderzoek is gebleken dat narratieve transportatie vaker voorkomt wanneer de lezer het verhaal alleen leest of beleeft. Dit maakt dat social media een ideale omgeving is om storytelling toe te passen. Verhalen worden op social media namelijk wel gedeeld met hele groepen mensen, maar at the end of the day lezen de meeste mensen hun social media content alleen. Wanneer we met anderen zijn, laten we onszelf emotioneel minder meeslepen in een verhaal. Hierdoor komt narratieve transportatie minder snel voor als we met anderen een verhaal beleven. 

2: Een verhaal zorgt er voor dat je onthouden wordt

Als merk wil je dat je onthouden wordt door je doelgroep. En een verhaal is simpelweg een stuk makkelijker te onthouden dan feiten en cijfers. Dit komt doordat een verhaal context biedt. Als lezer begrijp je het grote plaatje beter, dankzij het verhaal. En daardoor onthoud je een verhaal beter dan dat je feiten en cijfers zonder context onthoudt. 

3: Een verhaal kun je doorvertellen

De beste reclame is wanneer anderen jouw merk aanprijzen. Een verhaal zorgt ervoor dat andere over je kunnen vertellen. Een verhaal is gemakkelijk door te vertellen. En wanneer een verhaal emoties oproept bij de doelgroep, zijn ze ook nog eens eerder geneigd om je verhaal door te vertellen. 

Wanneer je als merk dus gedrag wil veranderen van je doelgroep, onthouden wil worden door je doelgroep en wil dat je doelgroep over jouw merk praat, dan heb je een sterk merkverhaal nodig. Daarna pas ga je vertellen. 

Bekijk onze klantverhalen